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इंफ्लूएंसर ट्रेंड्स: बदलता मार्केटिंग का तरीका, केवल 10 करोड़ प्रोडक्ट्स पर 10 लाख इंफ्लूएंसर्स का कब्जा
सोशल मीडिया प्लेटफॉर्म्स जैसे इंस्टाग्राम, यूट्यूब, फेसबुक ने मार्केटिंग के तरीकों में बदलाव ला दिया है। क्या आप जानते हैं कि इन प्लेटफॉर्म्स पर प्रचार करने वाले इंफ्लूएंसर्स कैसे लाखों प्रोडक्ट्स पर अपना कब्जा जमाते हैं?
करीब 10 लाख इंफ्लूएंसर्स के द्वारा ब्रांड का प्रचार किया जाता है। ये इंफ्लूएंसर्स ब्रांड की सेल पर बहुत बड़ा असर डालते हैं। सोशल मीडिया प्लेटफॉर्म्स की प्रमुखता से देश में मार्केटिंग का तरीका पूरी तरह से बदल गया है, और इससे एक इंफ्लूएंसर इकोनॉमी भी पैदा हुई है। इसी कारण करीब 10 करोड़ से भी अधिक प्रोडक्ट्स की सेल इंफ्लूएंसर्स पर निर्भर करती है।
इंफ्लूएंसर्स ब्रांड को प्रमोट करने के लिए शॉर्ट वीडियो और रील्स बनाते हैं। इन इंफ्लूएंसर्स के पछतावे में करोड़ों के संख्या में फॉलोअर्स होते हैं। यह न केवल ब्रांड को अपने उपभोक्ताओं के पास पहुंचाता है, बल्कि इससे उन्हें महंगे विज्ञापन वीडियो या ब्रांड एंबेसडर के खर्च से बचाता है। जबकि इंफ्लूएंसर अपने वीडियो में अपने ब्रांड या उसके प्रोडक्ट्स को इंटीग्रेट करते हैं, तो उपभोक्ताओं को सिर्फ मनोरंजन ही नहीं मिलता है, बल्कि उन्हें ब्रांड के बारे में ज्ञान भी मिलता है।
10 करोड़ ब्रांडों पर कब्जा करने वाले 40 लाख इंफ्लूएंसर्स
Redseer की हाल ही में जारी रिपोर्ट के अनुसार, जो इंफ्लूएंसर इकोनॉमी पर ध्यान केंद्रित है, इंफ्लूएंसर्स ब्रांड के डिजिटल विज्ञापन नीतियों का महत्वपूर्ण हिस्सा बन गए हैं। उनकी सामग्री, सामान्य विज्ञापन की तुलना में दोगुनी गतिविधि पैदा करती है। वे अपने फ़ॉलोअर्स से सीधे जुड़ते हैं, जो उन्हें ब्रांड के लिए महत्वपूर्ण संबंध उपकरण बना देते हैं।
इंफ्लूएंसर बाजार की रिपोर्ट के अनुसार, वर्ष 2021 के आखिर तक, भारत में करीब 40 लाख ऐसे इंफ्लूएंसर्स होंगे, जो डिजिटल माध्यमों पर अपनी सामग्री को साझा करते हैं। इन इंफ्लूएंसर्स का अधिकांश हिस्सा युवाओं, महिलाओं और दूसरी आयु समूहों के बीच से होगा।
आधिकारिक आंकड़ों के अनुसार, भारत में करीब 10 करोड़ से अधिक प्रोडक्ट्स ब्रांड्स के जरिए इंफ्लूएंसर्स पर निर्भर करते हैं। इसमें इलेक्ट्रॉनिक्स, फैशन, खाद्य पदार्थ और सौंदर्य सम्मिलित हैं। इंफ्लूएंसर मार्केटिंग अब भारतीय मार्केटिंग के महत्वपूर्ण हिस्सा के रूप में स्थापित हो गया है, जिससे विपणन उद्योग में नया उछाल आया है।
Influencer Trends: Changing the Marketing Game, Only a Few Influencers Command 10 Crore Products
Social media platforms like Instagram, YouTube, Facebook, and others have revolutionized marketing strategies. But do you know how a few lakh influencers have taken control of 10 crore products on these platforms?
If you use any platform like Instagram, Facebook, or YouTube, then the term "influencer" is not new to you. These individuals who create short videos and reels have a significant impact on the sales of both big and small brands in the country. Yes, with the popularity of social media platforms, marketing techniques in the country have undergone a complete transformation, giving rise to the influencer economy. This is why the sales of more than 10 crore products depend on the influence of these lakhs of influencers.
These influencers who create short videos and reels to promote brands have followers in millions. This not only helps brands reach their consumers directly but also saves them the costs of expensive advertisement videos or brand ambassadors. While influencers merge their own videos with brands or their products, consumers not only get entertained but also gain knowledge about the brand.
40 lakh influencers commanding 10 crore brands
According to a recent report by Redseer, which focuses on the influencer economy, influencers have become a crucial part of brands' digital advertising policies. Their content generates engagement that is twice as high as regular advertisements. They directly connect with their followers, making them an important relationship tool for brands.
The proliferation of the internet has democratized the "name-fame game" in the country. There are approximately 35 to 40 lakh influencers in India, categorized as elite, mega, macro, and micro-influencers based on their followers. These influencers promote more than 10 crore small and big brands in the country.
This is how the game of influencers works, benefiting both parties
According to Redseer's report, approximately 42 crore people in India use some form of social media platform. Out of these, around 67% or 28.1 crore users follow at least one influencer. And out of these, 28% or approximately 11.8 crore people have used a product or service promoted by an influencer at least once.
Hence, digital marketing is a mutually beneficial arrangement for influencers and brands. While brands get a direct approach to customers, influencers earn income through brand promotions. Brands can negotiate with influencers based on their followers and subscribers. Redseer estimates that by 2028, influencer marketing in the country will be worth between $2.8 billion to $3.5 billion.